Vuonna 2020, Covid-19 tuli kyläilemään ja jokaiselle yritykselle oli selvää, että tämä tulisi muuttamaan kaiken työskentelyssä.
Samoin ajatteli Hiroki Hiramatsu, joka on Fujitsun HR päällikkö.
Fujitsun sisällä uudenlaisen työn järjestelyt olivat to-do listalla jo vuosien ajan, mutta todellisuudessa asioita oli muuttunut vain vähän. Yrityksen johtajat arvostavat edelleen kasvokkain kohtaamista ja työntekijöiden pitkiä työpäiviä toimistolla. Yrityksen sisäinen tutkimus osoitti saman: 74% työntekijöistä piti toimistoa parhaana työpaikkana.
Pandemia käänsi kaiken ylösalaisin.
Maaliskuuhun mennessä suurin osa 80 000 työntekijästä työskenteli kotoaan käsin. Hetken päästä myös työntekijät ymmärsivät uuden toimintamallin edut.
Kesäkuun tutkimus oli järkytys. Vain 15% Fujitsun työntekijöistä piti toimistoa parhaana työpaikkana. 30% sanoi, että heille paras työskentelypaikka on koti ja loput 55% pitivät kodin ja toimiston yhdistelmää parhaana mahdollisena yhdistelmänä = hybridimalli.
Sen sijaan, että päivisin ihmiset käyttäisivät 2 tuntia päivässä työmatkoihin, nyt he voisivat viettää aikaa kotona perheensä kanssa tai käydä vaikka kuntosalilla treenaamassa.
Jotta johtajat haluavat tehdä tämän siirtymän onnistuneesti, heidän on tehtävä asioita eri tavalla.
Tämä artikkeli antaa selkeät askeleet, miten toteutat hybridi työn oikein.
Kun siirrymme paikka riippumattomaan työhön, jossa työntekijät voivat tehdä töitä missä tahansa - tilanne muuttui.
Aikaisemmin tilanne oli se, että oltiin aamu yhdeksästä ilta viiteen asti toimistolla, kunnes siirryimme etätyöhön. Tämä mahdollisti käytännössä sen, että työntekijät pystyivät olemaan missä tahansa aamu yhdeksän ja iltapäivä kello 17 välillä.
Kuvaan alapuolella olevassa kaavioita tilannetta.
Osa yrityksistä uskalsivat jopa siirtyä taulukon oikeaan yläreunaan, joka kuvastaa paikasta ja ajasta riippumatonta työntekoa ja alkoivat seuraamaan vain tulosta.
Olemme kuitenkin siirtymässä aikaan, jolloin toimisto on paikka, johon tullaan silloin kun on tarve.
Hybridi Työ on täällä jäädäkseen.
Käsitellään nämä seuraavaksi hiukan syvemmin.
Haasteeksi on osoittautunut yritykselle sen, että johtajat eivät välttämättä tiedä mikä järjestelmä toimii parhaiten seuraamaan yrityksen työntekijöiden tekemistä.
Excel tai pelkkä kalenteri ei toimi.
Pelkällä kalenterilla ja excel varauksilla et saa tätä pulmaa ratkaistua.
Tähän haasteeseen on luotu sovellus: steerpath, joka auttaa työntekijöitä löytämään heille sopivat tilat. Työntekijäsi voivat varata helposti ja vaivattomasti työtilan itselleen toimistolta - silloin kun he itse haluavat. Sovelluksen avulla tiimiläiset näkevät myös, missä muut yrityksen työntekijät tekevät töitä.
Lue lisää Steerpath - sovelluksesta.
Kykymme toimia tuottavasti ja parhaalla mahdollisella suorituskyvyllä vaihtelee todella paljon jokaisen henkilökohtaisen mieltymyksen mukaan.
Hybridi Työssä on tärkeää ottaa yrityksen työntekijöiden mieltymykset huomioon ja kuunnella niitä.
Kuvitellaan kaksi esimerkkiä.
35 -vuotias Jarmo, jolla on kotitoimisto. Hänellä on töihin matkaa 30 minuuttia ja hän käyttää tunnin verran yhteensä matkoihin. Hänellä on on perhe ja lapset ovat päiväsaikaan koulussa - ei ole epäselvää, miksi Jorma haluaa skipata työmatkan ja jäädä kotitoimistoon tekemään töitä. Hän käy mieluiten toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa tiimiään.
Sonjan tilanne on hyvin erilainen. Hän on 27- vuotias ja hän asuu kaupungin keskustassa kämppiksensä kanssa. Toimistolle on matkaa 15 minuuttia. Hänen asuntonsa on hyvin pieni ja rauhaisaa työnurkkausta ei tuntuisi olevan. Tämän vuoksi hän ei pysty työskentelemään pitkiä aikoja kotona töitä ilman häiriöitä, jolloin hän haluaa tulla toimistolle.
Nämä henkilöt ovat samassa tiimissä. Miten yhdistät toiminnan näiden kahden tekijän välillä?
Steerpath sovelluksen avulla. Lue lisää Steerpath- sovelluksesta.
Kun Jarmo tulee toimistolle Sonjan kanssa, he voivat varata helposti heidän tiimilleen sopivan työtilan työskentelyä varten.
Saattaa olla, että työtiloista vastaava henkilö joutuu muokkaamaan hieman toimistojen toimivuutta. Aikaisempi toimiston malli ei välttämättä enää toimi. Voi olla, että et edes tiedä, mikä on työpisteiden todellinen käyttöaste ja onko tiloja mahdollisesti liikaa vai liian vähän?
Jos tiloja on liikaa, tarvitaanko näin suuria tiloja? Voisiko kuluja tiputtaa sillä, että yrityksen toimitilat muutettaisiin pienempiin?
Entä jos vuokrasopimus on pitkä? Miten saada työtilat käyttöön muulla tavalla, jotta se kasvattaa yrityksen liikevaihtoa?
Meillä on ratkaisu ja malli tähän. Varaa ilmainen konsultaatio suoraan kalenterista tai jätä yhteystiedot chatbotille - otan yhteyttä.
Työpaikoilla on muutama erittäin kriittinen asia, jotka vaikuttavat työntekijöiden tuottavuuteen:
Keskeinen tuottavuuden edistäjä on keskittyminen - mitä teet, milloin teet ja miten sen teet?
Jos työsi vaatii paljon keskittymistä ja sitä, että suunnittelet asioita - tarvitset työtilan, jossa tämä on mahdollista toteuttaa. Onko se toimisto vai teetkö etänä?
Työkalut pitää olla kunnossa. Steerpath sovelluksen avulla varaat helposti itsellesi toimistolta tilan, jossa voit työskennellä rauhassa.
Jos puolestaan olet tiiminvetäjä tai johtaja - työsi on erilaista. Tarvitset työkalut ja työtilat, joissa voit puhua ja seurustella.
Silloin varaat steerpath sovelluksen avulla itsellesi tilan, jossa tämä on mahdollista.
Jos tykkäsit tästä artikkelista, suosittelen lukemaan alapuolelta lisää artikkeleita hybridityöstä.
Jos päätät ottaa Steerpath käyttöösi, saat palvelun yrityksellesi ilman aloituskustannuksia